ZXR400 Serie

zx400serie 17

ZX- 400 serie.

We beginnen  met de voorlopers van de ZXR400 modellen te bespreken.
Kawasaki werkt meestal met het alfabet, dus we beginnen bij het A- model. Nu zijn de ZX400-A, B en C modellen uitgevoerd met lucht gekoelde acht klep’s blokken en vindt ik er eigenlijk niet helemaal bij horen.

Maar de GPz400R is wel degelijk de voorloper van de ZXR400R

ZX400-D. (GPz 400R)
Het eerste zestien kleps vierhonderd model.
Deze zijn  gemaakt van model jaar 1985 t/m 1989.
Niet alle modellen zijn door Kawasaki
geëxporteerd.

 

ZX400–E (FX400R)

Het FX model is weer afgeleid van het bovenstaande GPz model.
Herkenbaar aan het ontbreken van het kuipwerk.
Deze zijn  gemaakt van model jaar 1886 t/m 1990
Niet door Kawasaki geëxporteerd.

 

 

ZX400–F (GPX400R)
Het GPX model is weer afgeleid van het bovenstaande GPz model.
Herkenbaar, aangepaste GPz 400R
Deze zijn  gemaakt van model jaar 1988 t/m 1990
Niet door Kawasaki geëxporteerd.

ZX400–G (ZX-4)
Het ZX-4 model is een voortzetting van de GPz lijn, maar met het uiterlijk van zijn grote voorbeeld de ZX10. Herkenbaar aan het uit Aluminium opgebouwde E-box frame.
Drie spaaks giet wielen en sportief uiterlijk.
Deze zijn  gemaakt van model jaar 1988 t/m 1989.  Niet door Kawasaki geëxporteerd naar Europa.

Het 1989 ZX400-H1 model is herkenbaar aan zijn hoekerige uiterlijk en natuurlijk zijn dubbele koplamp.
Het H model is sterk lijkend op het H model van de ZXR750cc klasse, als detail wat mij het meeste opviel was dat deze ZXR al voorzien was van een Up-Side Down voorvork wat zeker voor 1989 zeer modern was. De achterbrug is met een extra beugel uitgevoerd voor meer stabiliteit.
De kleurstelling is.

  1. Lime Green, Bleu 2, Pearl Alpine White.
  2. Ebony Pearl Cosmic Gray
  3. Firecracker Red/ Ebony/ Metallic Bronze Guns

Niet verkocht in Nederland.




Het 1990 ZXR400-H2 model

Verschillen tussen de H1 en H2 schijnt alleen de kleurstelling te zijn.
En net als bij de grotere 750 broer is de achterbrug aangepast, de beugel is verwijderd en de achterbrug verstevigd.

De kleurstelling is.

  1. Ebony Pearl Cosmic Gray
  2. Firecracker Red, Ebony Galaxy Silver.
  3. Lime Green, Bleu, Pearl Alpine White

Niet verkocht in Nederland.

 

Het 1989 ZXR400-J1 model is eigenlijk het H model maar dan de circuitversie dus met Close ratio versnellingsbak wat andere vering en nog enkele kleine aanpassingen.
Maar net als bij het H model heb ik er maar een enkele van gezien in Nederland (dus via de grijze import uit Japan, en met z'n geinig lampje die als je boven de 80 km/uur komt irritant gaat knipperen.)
De kleurstelling is.

  1. Lime Green, Bleu, Pearl Alpine White.

Niet verkocht in Nederland.

Het 1990 ZXR400-J2 model

Tussen de J1 en J2 kan ik, behalve de achterbrug geen verschillen vinden.

De kleurstelling is.

  1. Lime Green, Bleu, Pearl Alpine White.

Niet verkocht in Nederland.

 

Het 1990 ZZR400-K1 model

Kleine uitvoering van onze ZZR600. (model 90/92)

In de kleuren.

  1. Ebony / Pearl Cosmic Grey
  2. Candy Cardinal Red/ Luminous Rose Opera

Niet verkocht in Nederland.



Het 1991 ZZR400-K2 model

Kleine uitvoering van onze ZZR600. (model 90/92)

In de kleuren.

  1. Ebony / Metallic Sonic Blue
  2. Candy Cardinal Red/ Luminous Rose Opera

Niet verkocht in Nederland.

 

Het 1991 ZXR400-L1 model
Kawim importeert de ZXR400 naar Nederland.

Deze kleine racer is uitgevoerd met een 16 kleps 398cc viercilinder in lijn blok. En bij deze ZXR mag het blokje 14.500 toeren draaien voor hij het rode gebied in gaat. Met een drooggewicht van 159 kg is deze ZXR een echte racer te noemen.

Bij de wijzigingen (t.o.v. het H-model) De dubbele koplamp is nu een enkele lamp geworden (een beetje vreemd geplaatst)

De uitlaat demper is nu Carbon style uitgevoerd.

Het drooggewicht is nu 159kg

Deze L1 werd uitgevoerd in

  1. Lime Green, Bleu, Pearl Alpine White.( NL)
  2. Candy Wine Red.
  3. Metallic Blue Gitane.

En werd verkocht voor   Fl.14.998,--



 

Het 1992 ZXR400-L2 model

Tussen de L1 en de L2 is de opvallendste wijziging de koplamp (het kleine vierkante model wordt vergroot tot een soort dubbele koplamp ( 2x 12V 5/21 W) achter een glas.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Candy Wine Red. (NL)
  2. Lime Green, Bleu, Pearl Alpine White. (NL)
  3. Ebony Pearl / Chateau Gray / Pearl Gentry Gray.
  4. Ebony / Firecracker Red.
  5. Metallic Blue Gitane.

En verkocht voor.16.998,--

 


Het 1993 ZXR400-L3 model.

Heeft een gewijzigde striping.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Firecracker Red / Pearl Alpine White/ Jet Ski Violet.
  2. Ebony/ Metallic Eventide. (NL)
  3. Ebony /Firecracker Red / Pearl Gentry Gray.
  4. Lime Green, Bleu, Pearl Alpine White. (NL)


En verkocht voor 16.998,-- en per 05-07 18.498,--

 

 

Het 1994 ZXR400-L4 model
Heeft een gewijzigde stripping.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Ebony/ Metallic Violet Royal
  2. Lime Green, Pearl Alpine White

En verkocht voor 18.998,--
en per 11-07 19.498,-


 

 

Het 1994 ZXR400-L4-A model

Voor de Japanse markt heeft Kawasaki een speciale uitvoering gemaakt

Genaamd de ZXR400-L4A.

Ik dacht dat deze voor een speciale race
klassen waren

  1. Lime Green, Pearl Alpine White

Niet verkocht in Nederland.

 

Het 1995 ZXR400-L5 model

De wijzigingen zijn de kleurstelling.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Pearl Purplish Black Mica.
  2. Lime Green, Pearl Alpine White

En verkocht voor 19.498,--

 

Het 1996 ZXR400-L6 model

Geen wijzigingen.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Pearl Purplish Black Mica.
  2. Lime Green, Pearl Alpine White

Niet verkocht in Nederland.

 

 

Het 1997 ZXR400-L7 model       

Geen wijzigingen.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Ebony/ Metallic Eventide.
  2. Lime Green, Pearl Alpine White

Niet verkocht in Nederland.

 

Het 1998 ZXR400-L8 model

Geen wijzigingen.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Pearl Purplish Black Mica.
  2. Lime Green, Pearl Alpine White.

Niet verkocht in Nederland.

Het 1999 ZXR400-L9 model

Geen wijzigingen.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Pearl Purplish Black Mica.(NL)
  2. Lime Green, Pearl Alpine White (NL)
  3. Lime Green.

En verkocht voor  16.796,--

 

Het 1991 ZXR400R-M1 model.

Speciale race uitvoering.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Lime Green / Pearl Alpine White / Blue
    Niet verkocht in Nederland.

Het 1992 ZXR400R-M2 model.
Geen wijzigingen.

Speciale race uitvoering.

Deze serie heeft de kleurstelling: (idem 1991)

  1. Lime Green / Pearl Alpine White / Blue
    Niet verkocht in Nederland.

Het 1993 ZXR400R-M3 model.

Speciale race uitvoering.

Deze serie heeft de kleurstelling:

Lime Green / Pearl Alpine White / Blue
Niet verkocht in Nederland.


Het 1994 ZXR400R-M4 model.

Speciale race uitvoering.

Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. Lime Green / Pearl Alpine White / Blue
    Niet verkocht in Nederland.
  2.  
  3.  

      Het 1999 ZXR400R-M6 model.

      Speciale race uitvoering.

      Deze serie heeft de kleurstelling:

  1. 1. Lime Green.

       Niet verkocht in Nederland.

ZZR400-N1 model.

Kleinere uitvoering van onze ZZ-R 600.
Gemaakt van model, jaar (N1) 1993 t/m (N12) 2006

Verder is de kleurstelling identiek aan onze ZZ-R600.
Deze serie is enkel voor de Japanse markt gemaakt.

Niet verkocht in Nederland.

 

=========================================

De ZXR400 is redelijk tot goed verkocht in Nederland.
Maar worden nu in 2020 toch redelijk zeldzaam op de Nederlandse wegen

 

Tot zover de ZX-400 serie.

 

Deel via: