Z650 serie (nieuw)

UDB4T2SCDD375EQ3QYZHLTNDL4

Kawasaki Z650 / Ninja 650.

Veel vroeger, in 1976  “de vorige eeuw” kwam Kawasaki met de Prins der Prinsen “een lucht gekoelde viercilinder. Genaamd z650.

In 2016 (40 jaar na de introductie van de eerste 650) Komt Kawasaki weer met een Z650, nu een Sportieve tweecilinder met 4 kleppen per cilinder, opgehangen in een Stalen buizenframe.
De voorganger van dit model is de ER-6N, die nu sterk aangepast als Zed model in de markt gezet is.

LICHTE , WENDBARE, MIDDELZWARE SUPERNAKED

VOOR MOTORRIJDERS DIE ZICH WILLEN ONDERSCHEIDEN

De Z650 is Kawasaki’s nieuwste super naked in de Z-serie. Deze nieuwkomer onderscheidt zich door zijn 650cc parallel-twin met een hoog koppel in het lage- en midden toerengebied in combinatie met een geheel nieuw, lichtgewicht rijwielgedeelte en een compacte bouw. Zijn lichtvoetige karakter, superieure feedback en snelle acceleratie combineert hij met een soepele vermogensafgifte en goede manoeuvreerbaarheid, waarmee hij een ideale mix van sportieve prestaties en gebruiksgemak biedt voor zowel beginnende als meer ervaren rijders. De spectaculaire Z-styling weerspiegelt het sportieve karakter van deze opwindende nieuwe machine.

Net als de Z650 uit 1976, die met zijn koppelsterke motor en compacte bouw een lichter en wendbaarder alternatief voor de grotere en sterkere Z1 vormde, is deze nieuwe Z650 ideaal voor veeleisende motorrijders met een voorkeur voor een dynamische, sportieve rijstijl.

Sugomi-geïnspireerde Z-styling

De agressieve Z supernaked-styling van de Z650, geïnspireerd op het Sugomi- design van de Z1000, wordt verzacht door zijn lichte, compacte bouw, wat resulteert in een opvallend uiterlijk dat de aandacht trekt, maar ook toegankelijk is.

 

SUGOMI-GEÏNSPIREERDE Z-STYLING

Spectaculaire Z-styling

Van de voorkuip en dasboard-cover tot en met de slanke achterpartij valt de Z650 op door zijn functionele schoonheid. Zijn compacte bouw, geïnspireerd op het Sugomi- design van de Z1000, wordt benadrukt door de strakke, nauw aansluitende kuipdelen die hem een lichtvoetige uitstraling geven passend bij zijn sportieve prestaties.

Compact multifunctioneel dashboard

Het gestapelde instrumentenpaneel bestaat uit een multifunctioneel LCD-display met daarboven een grote toerenteller in analoge stijl met in het midden een versnellingsindicator.

Compacte achterzijde

Het compacte, omhoog gerichte staartstuk versterkt de dynamische, sportieve uitstraling van de Z650. Het krachtige supernaked-design kan verder worden benadrukt met een als accessoire verkrijgbare duozadelcover.

Z-vormig led-achterlicht

Het in een scherpe Z-vorm gestileerde led-achterlicht benadrukt het sportieve karakter van de Z650 en zijn verwantschap met Kawasaki's andere Z-modellen, zodat het ook van achteren gezien in één oogopslag duidelijk is dat het hier om een Kawasaki supernaked gaat. SPORTIEVE PRESTATIES EN LICHTVOETIG KARAKTER

Opwindende parallel-twin-motor

De 649 cm3 parallel-twin is getuned op een gasrespons die een goed evenwicht biedt tussen een krachtig gevoel en snel in de toeren klimmen. Voor optimale prestaties in dagelijkse rijsituaties is de afgifte van het maximumkoppel geconcentreerd in het lage- en middentoerengebied. Het motorkarakter kenmerkt zich door een grote souplesse en een krachtig gevoel bij het opendraaien van het gas, waarbij het vermogen nauwkeurig met de rechterhand kan worden gedoseerd, maar ook een royaal acceleratievermogen vanuit de onderste toerenregionen beschikbaar is. Deze karakteristiek komt ook het brandstofverbruik ten goede.

Lichtvoetig karakter

Dankzij de toepassing van lichtgewicht componenten voor het rijwielgedeelte weegt de Z650 slechts 187,1 kg (185 kg voor uitvoeringen zonder ABS). Het lichtgewicht vakwerkframe en de eveneens zeer lichte swingarm zijn ontworpen met behulp van Kawasaki’s nieuwe, in eigen huis ontwikkelde ontwerpsoftware en vormen de basis voor het uiterst wendbare en lichtvoetige rijgedrag van de Z650.

Goede manoeuvreerbaarheid

Het lage gewicht en de geringe zithoogte van de Z650 dragen bij aan de goede manoeuvreerbaarheid van de motorfiets, zowel bij lopen met de motor als bij zittend, met de voeten duwend inparkeren. De soepele vermogensafgifte en het hoge koppel dragen verder bij aan het manoeuvreergemak.

Horizontale achterschokdemper met hevelsysteem

De horizontaal geplaatste achterschokdemper zorgt voor een goede balans tussen sportieve rijeigenschappen en rijcomfort.

Ontspannen-sportieve zithouding

De Z650 biedt rijders van uiteenlopende lengte een comfortabele en natuurlijke rijpositie. Het vlakke, brede stuur maakt een goede controle mogelijk, wat samen met de ontspannen, sportieve zithouding de rijder het vertrouwen geeft om het sportieve potentieel van de motorfiets ten volle te benutten.

Lage zithoogte

Het slanke frame en de lage zithoogte van 790 mm maken het ook voor rijders met een klein postuur gemakkelijk de voeten aan de grond te zetten.

TECHNISCHE DETAILS   MOTOR

  • Parallel-twin met veel vermogen en koppel in het lage- en middentoerengebied
    De gretige parallel-twin combineert een vlotte gasaanname en hoog koppel in het lage- en middentoerengebied met een zeer bescheiden brandstofverbruik.
  • Vloeistofgekoelde DOHC 8-kleps parallel-twin met een cilinderinhoud van 649 cm3 en brandstofinjectie. Kenmerkt zich door een soepele vermogensopbouw en vlotte respons bij met name lage en middelhoge toerentallen. De sterke nadruk op het lage- en middengebied leent zich niet alleen uitstekend voor een sportieve rijstijl, maar vertaalt zich ook in een gebruiksvriendelijke vermogensopbouw die beginnende motorrijders controle en vertrouwen biedt.
  • Zowel gevoelsmatig als in werkelijkheid is de motor het sterkst in het middelste toerengebied, van ca. 3.000 tot 6.000 t/min. Bij lage toerentallen - onder de 3.000 t/min - is de vermogensafgifte uiterst soepel, maar ook boven de 6.000 t/min blijven de vermogens- en koppelkromme keurig vlak zonder plotseling naar beneden te buigen. De hierboven beschreven afstelling is gekozen met het oog op optimale prestaties bij gangbare snelheden in alledaagse rijsituaties. Bij het uitkomen van de bocht pakt de motor soepel op: het krachtige middengebied staat garant voor een royale dosis acceleratievermogen, terwijl de vlakke en regelmatige koppelkromme en vloeiende respons uitnodigen het gas met overtuiging open te draaien, bij alle toerentallen.
  • De afstelling van de motor is medeverantwoordelijk voor het zeer bescheiden brandstofverbruik van 1 op 23,4. (*Het daadwerkelijke verbruik is afhankelijk van de rijstijl, de rijomstandigheden en de technische conditie van de motorfiets.)
  • Het luchtfilterhuis - dat door zijn geringe breedte bijdraagt aan de slanke bouw van de motorfiets - heeft een enkele inlaat. De inlaatkanalen zijn geoptimaliseerd voor een goede vermogensafgifte in het lage- en middentoerengebied.
  • De φ36-mm-gasklepbuizen zorgen voor meer vermogen in het lage- en middentoerengebied en een goede respons. Hulpgaskleppen dragen verder bij aan een vloeiende, fijngevoelige gasrespons. De fijnvernevelende injectoren produceren druppeltjes van slechts 75 µm, waarmee in de gasklephuizen een brandstof-luchtmengsel wordt bereid dat is geoptimaliseerd voor het lage- en middentoerengebied.
  • De toepassing van in- en uitlaatnokkenassen met korte openingstijden en overlap zorgt voor een verschuiving van de koppelopbouw naar de onderkant van het toerenbereik. De inlaatpoorten zijn afgestemd op meer vermogen in het lage- en middentoerengebied en een goede respons.
  • Het motorblok van het open-dektype is vervaardigd van aluminium om het gewicht te beperken en heeft meegegoten cilinders. voorzien van een looplaag, wat een geringe tussenafstand en daardoor ook een geringere breedte van het blok mogelijk maakt.
  • De stijlvol gebogen uitlaatpijpen en plaatsing van de uitlaatdemper onder de motor dragen bij aan de aantrekkelijke styling van de Z650. De vorm van de 750 mm lange voorbochten is geoptimaliseerd op een hoog vermogen in het lage- en middentoerengebied en een goede respons. De positionering van de uitlaatdemper onder de motor verbetert de massacentralisatie en verlaagt het zwaartepunt van de motorfiets. Het binnenwerk van de uitlaatdemper zorgt samen met de katalysator dat wordt voldaan aan de strenge Euro 4-emissienormen. De φ33-mm-eindpijp draagt eveneens bij aan de prestaties in het lage- en middentoerengebied en de goede respons. De eenvoudige, slanke vorm van de uitlaatdemper draagt bij aan de algeheel ranke uitstraling van de motorfiets.
  • De compacte parallel-twin maakt een smalle bouw van de motorfiets mogelijk.
  • Het vereenvoudigde koelsysteem voert de koelvloeistof via de motordeksels naar de cilinders en cilinderkop om het aantal externe leidingen te beperken.


Versnellingen

  • Het ontwerp van schakelhefboom zorgt voor een zeer direct schakelgevoel.
  • De nieuwe servo- en slipkoppeling is ontwikkeld op basis van ervaringen uit de racerij. De koppeling maakt gebruik van twee soorten nokrollen (een servo- nokrol en een doorslipnokrol), waardoor deze twee extra functies heeft ten opzichte van een gewone koppeling.Bij een normaal motortoerental functioneert de servo-nokrol als een automatisch servomechanisme dat de koppelingsnaaf en drukplaat naar elkaar trekt om de koppelingsplaten samen te drukken. Dit vermindert de totale belasting van de koppelingsveren, wat voor een lichtere bediening van de koppeling zorgt.Wanneer de motorremwerking te groot is als gevolg van snel (per ongeluk) terugschakelen bij hoge toerentallen, treedt de doorslipnokrol in werking en drijft deze de koppelingsnaaf en drukplaat uit elkaar. Dit vermindert de aangrijpingskracht van de koppelingsplaten, zodat er minder motorkoppel aan het achterwiel wordt doorgegeven en het achterwiel niet gaat stuiteren of wegglijdt.

RIJWIELGEDEELTE

Geheel nieuw vakwerkframe.

  • Zodra de Z650 van de zijstandaard wordt gezet, is direct voelbaar hoe licht de motorfiets is. Zijn lage gewicht, dat ten grondslag ligt aan zijn lichtvoetige rijgedrag, dankt hij voor een belangrijk deel aan het geheel nieuwe frame dat slechts 15 kg weegt. De van hogesterktestaal vervaardigde buizen van het vakwerkframe volgen de ideale framelijn. Ze zijn zo recht mogelijk gehouden en waar buigen noodzakelijk was, is de hoek zo klein mogelijk gemaakt, wat resulteert in een frameontwerp dat spanningen uitzonderlijk goed opvangt en afvoert. Met behulp van Kawasaki’s nieuwe, in eigen huis ontwikkelde ontwerpsoftware zijn zeer nauwkeurig de vereiste diameter, lengte en wanddikte van de buizen bepaald om een optimale zijwaartse stijfheid en torsiestijfheid te verkrijgen. De star opgehangen motor heeft een dragende functie, wat bijdraagt aan de geperfectioneerde stijfheidsbalans van het frame. Zelfs de schetsplaten van de voetsteunen zijn meedragend, wat verder bijdraagt aan de stijfheid en het lage gewicht van het frame.
  • Met behulp van Kawasaki’s nieuwe, in eigen huis ontwikkelde ontwerpsoftware is ook de geperste holle constructie van de V-vormige swingarm ontworpen. Evenals bij het frame is de lijn van het scharnierpunt naar de achteras zo recht mogelijk gehouden. De lichtgewicht constructie van de slechts 4,8 kg wegende swingarm draagt bij aan de lichte en natuurlijk aanvoelende besturing.
  • De korte wielbasis en kleine draaicirkel dragen verder bij aan de uitstekende manoeuvreerbaarheid van de motorfiets. Het twintube-achterframe draagt bij aan de lage zithoogte en het gemak waarmee de voeten op de grond kunnen worden gezet.

 

Telescoopvoorvork en horizontale achterschokdemper met hevelsysteem

  • De voorvork is een φ41-mm-telescoopvork.
  • De horizontaal geplaatste achterschokdemper heeft een progressieve werking. Anders dan een ophanging zonder hevelsysteem biedt deze constructie een goede balans tussen sportieve rijeigenschappen en rijcomfort. De schokdemper en het hevelsysteem zijn boven de swingarm gepositioneerd. Deze oplossing draagt bij aan een goede massacentralisatie en zorgt voor een zodanige afstand tot de uitlaat dat de hitte geen invloed heeft op de schokdemperwerking.

Remmen/Velgen/Banden

  • De dubbele φ300-mm-waveremschijf voor en enkele φ220-mm-waveschijf achter leveren een flinke dosis stopkracht en benadrukken de sportieve uitstraling van de motorfiets.De dubbelzuiger-remklauwen, rempomp en remblokken combineren een superieure aangrijping met een goede controle. In aanvulling op de effectieve stopkracht van de wave-schijfremmen kunnen klanten kiezen voor de extra zekerheid van ABS op de voor- en achterrem.De compacte Bosch 9.1M ABS-unit neemt nauwelijks ruimte in en legt slechts een geringe hoeveelheid extra gewicht in de schaal.
  • De stijlvolle vijfspaaks velgen dragen door hun lage gewicht en hoge stijfheid bij aan de goede rijeigenschappen. Daarnaast versterken ze de lichte uitstraling van de motorfiets.

Ontspannen-sportieve zithouding

  • De Z650 biedt rijders van uiteenlopende lengte een comfortabele en natuurlijke rijpositie. Dankzij de geringe zadelhoogte en het slanke algehele design van de motorfiets kunnen de voeten na het stoppen stevig op de grond worden gezet, iets wat veel rijders prettig vinden. Met een zithoogte van 790 mm biedt de Z650 rijders van uiteenlopende lengte een veilig gevoel bij het rijden.
  • Het brede, vlakke stuur versterkt de Z supernaked-uitstraling en biedt door de wijde greep een goede controle.
  • De positie van de voetsteunen zorgt voor een ontspannen kniehoek en daarmee een comfortabele zitpositie.
  • Het smalle geheel van frame en motor maakt het mogelijk de knieën en voeten dichter bij elkaar te houden.
  • De smalle tank is laag in de motorfiets gebouwd. Naast een ranke, dynamische styling biedt zijn vorm een goede grip voor de knieën.
  • De voorste zadelsteun is in rubber gemonteerd om het doorgeven van trillingen via het zadel te beperken. Het stuur is in rubber gemonteerd om trillingen in de handgrepen en spiegels te dempen.
  • De koppelingshendel en remhendel zijn vijfvoudig verstelbaar, zodat ze voor vrijwel elke rijder een comfortabele stand bieden.
  • De voetsteunen voor zowel de rijder als de passagier zijn voorzien van rubbers. Dankzij de hardere rubbercompound en holle binnenzijde geven ze aanzienlijk minder trillingen door.

Spectaculaire Z-styling

  • Van de voorkuip en dasboard-cover tot en met de slanke achterpartij trekt de Z650 de aandacht met zijn functionele schoonheid. Zijn compacte bouw, geïnspireerd op het Sugomi-design van de Z1000, wordt benadrukt door de strakke, nauw aansluitende kuipdelen die hem een lichtvoetige uitstraling geven passend bij zijn sportieve prestaties.
  • De compacte voorkuip bevat een enkelvoudige koplamp met twee parkeerlichten. De koplamp en kuip zijn zo laag en dicht bij het frame mogelijk gepositioneerd, wat medebepalend is voor de gedrongen looks van de motorfiets.
  • Ook de dashboard-cover is zo dicht mogelijk bij het frame gepositioneerd, wat samen met zijn schere styling bijdraagt aan de agressieve Z-uitstraling van de Z650.
  • De scherp gesneden openingen in de zijkanten van het voorspatbord dragen bij aan de agressieve uitstraling van de Z650.
  • De kroonplaat is voorzien van verstevigingsribben aan de bovenzijde. Deze dragen door hun grotere stijfheid bij aan de lichte, natuurlijk aanvoelende besturing en vormen een stijlvol detail in de cockpit.
  • Het compacte, omhoog gerichte staartstuk versterkt de dynamische, sportieve uitstraling van de Z650. De smalle duozitting draagt bij aan de compacte looks van de achterpartij. Onder het zadel bevindt zich een opbergplaats voor een beugelslot en andere kleine voorwerpen.
  • Het in Z-vorm brandende led-achterlicht benadrukt het sportieve karakter van de Z650 en zijn verwantschap met Kawasaki's andere Z-modellen.
  • De combinatie van gegoten aluminium en kunststof delen geeft de schetsplaten voor de rijdersvoetsteunen een stijlvolle hightech uitstraling.
  • In de schetsplaten voor de passagiersvoetsteunen zijn bagagehaken geïntegreerd voor het vastzetten van bagage.
  • Het deels met de kettingbeschermer geïntegreerde achterspatbord houdt de onderzijde van het staartstuk schoon en draagt bij aan de agressieve Z-styling.

Compact multifunctioneel dashboard

  • Het gestapelde instrumentenpaneel onderscheidt zich door zijn goede afleesbaarheid. Het bestaat uit een multifunctioneel LCD-display met daarboven een grote toerenteller in analoge stijl met versnellingsindicator. De versnellingsindicator verhoogt de schakelprecisie en de veiligheid, en benadrukt daarnaast het sportieve karakter van de Z650. De toerenteller biedt de keuze uit drie verschillende weergaven die de rijder naar eigen voorkeur kan instellen. De toerenteller fungeert ook als opschakelindicator die bij het bereiken van een ingesteld opschakelmoment gaat knipperen. De rijder kan het opschakelmoment tussen de 5.000 en 11.000 t/min instellen in stappen van 250. De schakelindicatorfunctie kan ook worden uitgeschakeld.
  • Het LCD-display heeft een negatief beeld (witte cijfers en tekst op zwarte achtergrond), wat bijdraagt aan de moderne, sportieve uitstraling van het instrumentenpaneel. Naast de digitale snelheidsmeter en de versnellingsindicator biedt het display de volgende functies: kilometerteller, dubbele ritteller, resterende actieradius, huidig en gemiddeld brandstofverbruik, buitentemperatuurmeter, koelvloeistoftemperatuurmeter, klok en indicator voor zuinig rijden.
  • De indicator voor zuinig rijden geeft aan wanneer het brandstofverbruik relatief laag is. Door te letten op de omstandigheden waarin deze indicator op het display verschijnt, kunnen rijders zich een zuinige rijstijl aanmeten. Deze praktische functie is altijd actief, maar om daadwerkelijk resultaat op te leveren,moet de rijder zich houden aan de volgende vuistregels: toerental lager dan6.000 t/min, gas niet verder open dan 30% en snelheid lager dan 140 km/h.
  • De schakelaargroep op de linkerstuurhelft bevat een alarmknipperlichtschakelaar.

Ruim accessoireaanbod

Met diverse originele Kawasaki-accessoires kunnen de sportieve styling, het comfort en de toerkwaliteiten van de Z650 verder worden versterkt:

  • Duozadelcover, passend bij styling van de achterpartij: versterkt de slanke lijnen van de motorfiets.
  • Zijtassen (inhoud 14 liter, max. belading 3,0 kg elk): ideaal voor weekendtrips en toerritten.
  • Topkoffer (inhoud 30 liter, max. belading 3,0 kg): meer bagagemogelijkheden met behoud van het smalle profiel van de motorfiets om vlot door het stadsverkeer te manoeuvreren.
  • Tanktas (inhoud 4 liter, max. belading 2,0 kg): ideaal om kleine voorwerpen onderweg bij de hand te houden. Met schouderriem en handvat om de tas los te dragen.
  • Verhoogde dashboard-cover: biedt enige windbescherming en versterkt de sportieve uitstraling.


Tot het accessoireaanbod behoren verder onder andere: velgtape en een beugelslot.

Alle accessoires zijn direct aan te brengen (geen aanpassingen aan het kuipwerk vereist).


Nu de verschillen tussen de Z650.

Het 2017 model met de fabrieksnaam  ER650-H (ABS model)

Cilinderinhoud        649 cm3

Boring en slag       83.0 x 60.0 mm

Compressie v.h. 10.8:1

Maximum pk:          50.2 kW {68 PS} / 8,000 min

Maximum koppel:    65.7 Nžm {6.7 kgƒžm} / 6,500 min

Lengte:                   2,055 mm

Breedte:                  775 mm

Hoogte:                   1,080 mm

Wielbasis:               1,410 mm

Grondspeling:       130 mm

Zithoogte:               790 mm

Drooggewicht:       187 kg

Tank inhoud:        15 liter

Kleuren:

1. Pearl Flat Stardust White / Metallic Spark Black.

2. Candy Lime Green / Metallic Spark Black.

3. Metallic Flat Spark Black / Metallic Spark Black.

4. Metallic Raw Titanium / Metallic Spark Black.



Verkocht voor: Het ABS model is verkocht voor € 7.799,-

Het 2018 model met de fabrieksnaam  ER650-H (ABS model)
Wijzigingen :Kleuren en striping
Kleuren:

1. Metallic Spark Black / Metallic Flat Spark Black .

2. Candy Lime Green / Metallic Spark Black.

3. Metallic Matte Covert Green/ Metallic Spark Black.
Verkocht voor: Het ABS model is verkocht voor € 7.899,-

 

Het 2019 model met de fabrieksnaam  ER650-H (ABS model)

Wijzigingen :Kleuren en striping
Kleuren:

1. Metallic Flat Spark Black / Metallic  Spark Black .

2. Candy Flat Blazed Green/Metallic Matte Graphite Gray / Metallic Flat Spark Black.

3. Metallic Matte Covert Green/ Metallic Spark Black.

Verkocht voor: Het ABS model is verkocht voor € 7.899,-

 


Het 2020 model met de fabrieksnaam  ER650-K
(ABS model)



Wijzigingen : Voor 2020 komt Kawasaki met een grondig vernieuwde Z650. Naast een aangescherpt design krijgt de Z650 meer koppel, een prachtig TFT display met Smartphone connectiviteit en LED verlichting.


De nieuwe Z650 – ook geschikt voor A2 rijbewijshouders – heeft een parallel-twin motorblok dat voor 2020 nog sterker is geworden in het middengebied. Het koppelrijke motorblok zorgt voor sportieve prestaties. Het nieuwe ‘scherpe’ uiterlijk wordt afgemaakt door LED verlichting voor en achter.

De Z650 is uitgerust met een verbluffend mooi en multifunctionele 10,9 cm TFT-kleurendisplay. Het display geeft informatie zoals onder andere huidige versnelling, schakelindicator, brandstofmeter, ECO indicator en tevens heeft het display Bluetooth Smartphone connectiviteit. Via de Kawasaki Rideology app kan de rijder zo, naast alle normale meldingen, ook functies als GPS-route informatie en geplande onderhoudsinformatie bekijken.

Kleuren:
1e -Candy Lime Green / Metallic Spark Black

2e- Pearl Blizzard White / Metallic Spark Black

3e- Metallic Spark Black.

Verkocht voor: Het ABS model is verkocht voor € 7.999,-



Tot Zover de Z650- serie

 

 

Deel via: