Voyager 1200
zondag 10 november 2019
Kawasaki Archief.
ZG1200 Serie.
De Kawasaki ZG 1200 Voyager XII is een motorfiets met een 4 cilinder watergekoelde, 16 kleppen in lijn motor met 1200 cc cilinderinhoud en 115 pk.
Het is de opvolger van de Voyager 1300, die van 1984 tot 1986 werd geproduceerd en 6 cilinders heeft. Zowel de 1300 als de 1200 zijn ontworpen voor de Amerikaanse en Canadese markt en moesten concurreren met de Honda Goldwing.
ZG1200 |
B model |
Lengte / Breedte |
2815 mm /965 mm |
Hoogte / Zit hoogte |
965 mm / 755 mm. |
Wielbasis / Grond speling |
1620 mm / 140 mm. |
Drooggewicht. |
317 kg . |
Type |
Dubbel Buizen (staal) |
Voor vering |
Telescopisch fork 41 mm, 140 mm. |
Achter vering |
Swingarm met twin-shock 100 mm. |
Voorband. |
130/90-16 (67H) |
Achterband. |
150/90-15 (74H) |
Voorrem. |
Dubbele disc, 260 mm,1-zuigeremtang |
Achterrem. |
Enkele disc, 250 mm, 1-zuigeremtang |
Benzine. |
23,2 l . |
Benzine verbruik. |
6,0 l / 100 km. |
Type |
Vloeistof gekoeld 4-Tackt |
Cilinder opstelling |
4-cylinders, in line |
Boring & Slag |
78,0 x 62,6 mm |
Aantal CC. |
1196 cm³. |
Compressie verhouding |
10.0:1 |
Kleppen bediening |
Ketting aangedreven DOHC, |
Max. PK. |
97,0 PK (71,3 kW) / 7000 rpm |
Max. Koppel |
108,0 Nm (11,0 kgf*m) / 5000 rpm |
Top Snelheid |
190 km/h |
Type |
Carburator, 4x Keihin CVK30 |
Koppeling |
Nat, meerdere - platen |
Transmission |
5-versnellingen |
Eind aandrijving |
Cardan |
De Voyager XII werd gebouwd van 1986 tot 2003, met per bouwjaar een andere kleurstelling.
Kawasaki introduceerde de Voyager XII (ZG1200) in 1986 als een vervanging voor de 1300.
De XII was lichter, minder duur, zuiniger met benzine, beter gebalanceerd en beter afgewerkt dan de 1300. Naar verluidt was hij "beter uitgerust" dan de 1300 hoewel dat misschien subjectief is omdat de 1300 een digitaal dashboard en brandstofinjectie had. De 1196 CC-motor produceert 89 of 98 BPH,
De eerste 2 jaar werden de XII's gemaakt in Japan en in 1988 werd de productie verplaatst naar Lincoln, Nebraska. De Voyager XII heeft 17 modeljaren, 1986-2003, doorstaan. De grootste veranderingen kwamen in 1987 toen Kawasaki Cruise Control, achterluidsprekers voor de radio / cassette, windreflectors ("winglets") op de voorkuip en kofferbakrek toevoegt.
Kawasaki zette ook voorvork buizen met grotere diameter op de '87.
Een belangrijke verandering waar je je bewust van moet zijn als je een '86 of vroeg '87 model bezit of aanschaft, is dat Kawasaki de ontsteking begin '87 heeft veranderd. De originele ontsteker heeft een nummer dat eindigt op "1179."
De vervanging heeft een nummer dat eindigt op "1248". Het probleem met de originele ontsteker is dat het de neiging heeft om de starterketting te doen breken wanneer hij probeert de motor te starten met een accu op een laag laadniveau.
De rest van de veranderingen tijdens de productie zijn vrij onbeduidend, een aangepast zadel in 1994, een paar veranderingen van de koppelingsveer en andere kleine dingen.
Anders is een 2003 XII hetzelfde motor als het 1987 model. De modeljaren worden in zekere mate gedifferentieerd, door alleen de kleurveranderingen.
Het Blok is een 16kleps uitvoering, vreemd genoeg een ander systeem met de nokkenas ketting in het midden van het blok en niet als bijvoorbeeld de 1000GTR aan de linkerzijde van het blok.
Kenmerken:
veel van deze kenmerken waren uniek en/of bijzonder in 1986/87
- Smalle viercilinder motor: (smaller dan de Voyager ZG1300, en anderen)
2. Motorblok is meer naar voren geplaatst voor een lager
zwaartepunt en meer comfort - Motorblok heeft rubberophanging tegen trillingen, en een
tweevoudige motor Balancering
4. Ventilatieroosters (open/sluit) bij de benen voor
warmtecomfort - Motorblok is watergekoeld met ventilator en temperatuurmeter
6. Vier kleppen per cilinder (16 klepper) met hydraulische
kleppenregelaars
7. Compacte verbrandingskamer voor hogere compressieverhouding en verbeterde lagere koppel.
Vijf-versnellingsbak: Brede koppel geeft goede versnelling overgangen en ontspannen cruisen met de 5e als overdrive
9. Kardan aandrijving: Een betrouwbare en rustige systeem, met weinig onderhoud.
- Hydraulische koppeling: Eenvoudig te bedienen en te
onderhouden
11. Benzinetank zit onderin de motorfiets, achter de zijkleppen, de gebruikelijke tank is een kunststof kap die de accu en
zekering houder (achter het stuur) afdekt
12. Elektronische Cruise Control, instelbaar console op de tank
13. Zelf annulerende richtingaanwijzers: Voor het gemak, de richtingaanwijzers knipperen vier seconden, schakelen dan uit nadat de motorfiets ongeveer 500 meter heeft afgelegd
14. Rebound demping van de schokken: gemakkelijk om af te stemmen op ieders rijstijl en weg-omstandigheden. Demping Instelbaar met bekende schijfjes op de achterveren en luchtdruk voor/achter vanuit een centrale punt op de kuip - Dual voor en achter schijfremmen: Betrouwbare stopkracht onder moeilijke omstandigheden.
16. breed en hoog windscherm, krasbestendig en helder. - ventilatieroosters voor koele lucht.
18. Dubbel zadel met diepe dikke kussens, achterzadel verhoogd. - Rugleuning voor rijder en passagier, achter leuning voor rijder is verstelbaar of los te koppelen, passagier heeft extra rug-zijsteunen
- Verstelbare achter koffer, om de rugleuning van de de passagier aan te passen voor/achter uitschuifbaar voor comfortabele houding
- Passagier heeft brede treeplanken, voor een maximaal comfort op lange ritten
22. AM / FM Stereo Radio cassettespeler en digitale klok:
Stereo radio en automatisch omkeren cassette geluidssysteem met vier sprekers - dubbele afstandsbedieningen (rijder links aan het stuur en bijrijder achter naast hem/haar)
24. Dual-Stage Center standaard (middenbok) normaal eenvoudige bediening zelfs wanneer de fiets
volledig geladen is (lukt mij nog niet zo makkelijk)
25. Verstelbare koplamphoogte dat vanuit zithouding of tijdens het rijden eventueel aan te passen is op de kuip naast het stuur - ruime koffers zij/top, topkoffer ruimte voor 2 helmen
- allerlei vakjes in de kuip, op de zijkoffers grotendeels afsluitbaar
- Interne verlicht topkoffer, gaat automatisch aan bij het open doen
29, beide zijden stevige beugels voor de passagier om vast te houden
- valbeugels voor en achterzijden
- aansluiting voor een trekhaak (kliksysteem) en stekker voor elektra
- 2x elektra 12V aansluiting in de kuip voor bijv. oplader
Er zijn er iets van 30.000 geproduceerd voor Canada en USA
Anders dan de 300.000 Goldwings
De modellen, jaren, kleuren en verschillen tussen de Voyagers
1986 Voyager 1200. ZG1200-A1 Kleur: Luminous Vintage Red / Luminous Dark Red |
1987 Voyager 1200. ZG1200-B1 |
1988 Voyager 1200. ZG1200-B2 |
1989 Voyager 1200. ZG1200-B3 |
1990 Voyager 1200. ZG1200-B4 |
1991 Voyager 1200. ZG1200-B5 |
1992 Voyager 1200. ZG1200-B6 |
1993 Voyager 1200. ZG1200-B7 |
1994 Voyager 1200. ZG1200-B8 |
1995 Voyager 1200. ZG1200-B9 |
1996 Voyager 1200. ZG1200-B10 |
1997 Voyager 1200. ZG1200-B11 |
1998 Voyager 1200. ZG1200-B12 |
1999 Voyager 1200. ZG1200-B13 |
2000 Voyager 1200. ZG1200-B14 |
2001 Voyager 1200. ZG1200-B15 |
2002 Voyager 1200. ZG1200-B16 |
2003 Voyager 1200. ZG1200-B17 |
Tot zover