1000GTR Serie
zaterdag 30 november 2019
De 1000GTR (ZG1000-A serie)
Kawasaki performance for the long haul
"High performance street bike." If you’re like most people, that phrase immediately brings a name to mind-the name behind legendary fire –breathers like the Mach IV, theZ-1, the Ninja and now, the 1000GTR.
Gaf de eerste Folder aan.
"Maar".
Kawasaki "eigenlijk ons merk" heeft al jaren en zeker toen de tijd in 1986, het meest sportieve imago van de vier grote Japanse motor fabriekanten. Wel heeft Kawasaki natuurlijk wel al iets in het toer segment geprobeerd met de lucht gekoelde 550 en 750 GT en over zee in Amerika met de vloeistofgekoelde zescilinder de 1300 Voyager die in Europa niet aansloeg.
Maar met het ontwerp van de GPz900R heeft Kawasaki even wat ruimer gedacht en het 16 klep’s blok waar later natuurlijk ook de GPz1000RX uit is voorgekomen, gebruikt om een 1000cc toerring’s versie te maken.
Teruggelezen waren er nogal wat heren van de pers die schreven dat er een Duits voorbeeld gebruikt was, maar dat weten wij wel beter.
De uitvoering en styling van de eerste GTR zijn opvallend, de grote forse kuip met hoge ruit, grote tank, grote zijkoffers en het degelijke Zilvergrijs en later de Wijn Rode versie’s
mooi weggewerkt achter de grote kuip zit het 998cc grote vloeistofgekoelde zestien kleps blok.
het schijnt afgeleid te wezen van de GPz1000RX met tammere nokkenassen en dunnere uitlaatbochten en carburateurs met 2 mm. minder doorlaat tot nu 32mm, het luchtfilter huis komt weer uit de GPZ900 dit kleinere huis werd gebruikt om de grote tank te kunnen plaatsen.
Wat bij elkaar weer resulteert in een compressie verhouding van 10,2:1 en 110 pk. bij 9.500 o.p.m. en een koppel van 10 kg. bij 6500 o.p.m.
Trouwens de GPZ1000 krijgt zijn Max. koppel pas 2000 o.p.m. later en als ik de krommes naloop is de GTR ook tot 7.500 o.p.m. sterker in pk’s als koppel. De zes versnellingsbak is ten opzichte van de 900 licht aangepast, de eerste twee versnellingen zijn wat korter en de zesde is wat langer en nu meer overdrive, ook de eind overbrenging is wat langer en loopt via een cardan. De koppeling is als die van de 900 alleen verbeterd. Er schijnen naast de gebruikelijke veren ook een diafragma veer te zijn gebruikt, dit om de schokbelasting bij het terugschakelen op te vangen.
De koppeling’s bediening is hydraulisch.
De wielbasis is ten opzichte van de 900, 6 cm. langer geworden, nieuw voor Kawasaki was ook de combinatie cardan Uni-Track.
de voorvork mist het tot dan bij de gpz900/1000 gebruikte anti duiksysteem, wel is er bij de voorvork een 41 mm. dikke binnen poot gebruikt die naast de olie ook nog lucht ondersteunt zijn.
Achter kan de mono demper 4standen gesteld worden plus nog extra ondersteund met lucht. Het frame is van het zelfde idee als de 900, er is hier gebruikgemaakt van een uit stalen pijp opgebouwd brugframe. De swingarm is wel aangepast net als het achterframe.
Het blok zit op 6 plaatsen aan het frame bevestigd en heeft een meedragende functie de balhoofdshoek bedraagt 28,5° en de naloop is 123 mm. vrij groot
Voor en achter zijn Aluminium giet wielen gebruikt, qua vorm gelijk aan de GPz, voor is een 18" gebruikt met een 110/80 VR(radiaal) band erom achter is een 16" wiel gebruikt met een 150/80 VR(radiaal)band erom.
Dunlop heeft special op verzoek van Kawasaki een set banden ontwikkeld voor de GTR, te weten de K105F tubeless aan de voor zijde en de K700G tubeless achter.
De GTR remt aan de voorzijde met twee 270 mm. grote schijven en twee enkele zuiger tangen, achter een enkele schijf van 280 mm. met een enkele zuiger tang. De forse tank heeft een inhoud van 28,5 liter en geeft de GTR een redelijke actieradius.
Het zadel is breed en loopt mooi in de tank over.
De kuip is groot en breed en geeft veel bescherming, (op de Europese modellen heeft Kawasaki ook nog de kuip verbreders geplaatst). zelfs de handen blijven redelijk droog
De grote ruit is uitgevoerd met spoiler rand en er word wel eens gezegd dat je als GTR rijder in een vacuüm zit.
De spiegels zijn goed geplaatst en geven een werelds en trillingsvrij uitzichten zijn makkelijk in te stellen, net onder de spiegels zijn de richtinglichten netjes ingebouwd. De kuip bestaat uit twee soorten kunststof, de binnen panelen zijn van een zacht soort en hebben aan weerzijde een doormiddel van leren flappen afsluitbaren vakje. onder huidst heeft de GTR een systeem die warmte langs de voeten stuurt, de Amerikaanse versie heeft dat weer omgekeerd zodat er koude lucht richting de voeten komt.
Het dashboard is nieuw ontworpen en bestaat uit twee grote klokken en in de midden een zeer negatieve benzine meter en een temperatuur meter. En rechtsboven wel duidelijk maar niet erg geïntegreerd het digitale klokje. Onder het dashboard zit het lage stuur met daaraan alle bediening’s instrumenten verwerkt zelfs alarmlichten maar het richting licht miste toen nog wel de automatische richting schakelaar.
Er een mogelijkheid om ook zonder koffers te rijden, als men de koffers verwijderd en natuurlijk de ophang beugels heeft Kawasaki twee afdek kapen gemaakt zodat de GTR zonder koffers ook een mooi verzorgde uitstraling blijft houden. De koffers zijn mooi ruim en makkelijk te monteren, minpuntje vind ik de sloten en de daarbij behorende sleutels, ik heb wel een GTR rijder horen zeggen dat zijn dochter ook van dat soort sleutels had voor haar dagboek, maar ach, ze doen hun werk goed. Als er dan nog te weinig bagage ruimte over is kan het kontje via een schroefje onder het zadel verwijderd worden. Naast het achterlicht zitten speciale uitklapbare haakjes, voor de spin of dergelijke.
Kawasaki heeft de GTR voor toeristisch als voor redelijk sportief rijden gemaakt, de voetsteunen staan redelijk naar achteren de stuurhelften staan hoog genoeg voor een ontspannen zit.
De hoogte is trouwens 81,5 cm samen met een rijklaar gewicht van 300 kg. maakt manoeuvreren een hele klus, dit gevoel verdwijnt zo gauw de GTR aan het rijden gaat.
De GTR kan goed meekomen, ook als het wat meer doorgaat.
Specificaties.
Model | ZG1000-A1 |
Motor type. | 4 takt , vloeistofgekoelde 4-cilinder in lijn. |
Cilinderinhoud. | 997 cm³. |
Boring x slag. | 74,0 x 58 mm. |
Compressieverhouding. | 10,2:1. |
Klepbediening. | DOHC, 16 Kleppen. |
Carburateurs. | Keihin CVK32 x 4 |
Ontsteking. | Digitaal. |
Starter. | Elektrisch. |
Motor olie | SAE 10W40, 10W50, 20W40 of 20W50 |
Hoeveelheid. | 3,7 liter. |
Versnellingsbak. | 6 versnellingen met positieve neutraal vinder. |
1e- | 3,071 (43/14) |
2e- | 2.055 (37/18) |
3e- | 1.590 (35/22) |
4e- | 1.333 (32/22) |
5e- | 1.153 (30/26) |
6e- | 0,965 (28/29) |
Overal drive ratio. | 4530 top gear. |
Frame type. | Stalen buis |
Balhoofdhoek / naloop. | 28,5° / 123mm. |
Vering voor. | 41 mm. Telescoopvork met lucht ondersteunt. |
Vering achter. | Uni-Trak met 4 standen verstelbare demping.En met luchtdruk te ondersteunen. |
Veerweg voor/ achter. | 140 / 140 mm. |
Banden, voor / achter. | Tubeless radiaal 110/80 VR18 en 160/80 VR16. |
Remmen voor. | Dubbele schijven met enkele zuiger tangen. |
Remmen achter. | Enkele schijf met een zuiger tang. |
L x B x H. | 2,290 x 760 x 1,415 mm. |
Wielbasis. | 1.555 mm. |
Zithoogte. | 815 mm. |
Gondspeling. | 140 mm. |
Inhoud brandstoftank. | 28,5 liter. |
Drooggewicht. | 258 kg., en 265 met koffers. |
Maximum pk | 80,9 kW. = 110 pk. bij 9.500 o.p.m. |
Maximum koppel | 98.0N-m 10.0kg-m, bij 6,500 opm. |
In 1987 komt de ZG1000 A2.
Wijzigingen ten opzichte van de A1:
- Een hoger model stuur.
- Een afsluitbaar vakje in de binnen kuip, deze is met de contactsleutel af te sluiten.
- De demontabele delen in de zijkant van de kuip zitten nu vast.
- Modificatie van de olieleidingen in de cilinderkop.(komen dikkere in)
- De gladde koffers worden vervangen voor de meer gepikkelde.
- De kleuren.
In 1988 komt de ZG1000-A3
- De kleuren.
- Nieuwe spiegels met ander kogel gewricht en rubberen hoes
In 1989 komt de ZG1000-A4
- De kleuren.
Maar rond Juni dat jaar gaat de toenmalige importeur van Kawasaki in Nederland " Kawim" Zijn Duitse collega helpen, die nog met een grote partij GTRen in de maag zit.
Het waren wel overjarige GTRen van het model A1 en A2 meestal in de kleuren grijs en Metallic-Nilotic Green. Maar deze werden wel aangeboden voor 14.999 gulden terwijl de GTR op de lijst stond en eerder dat jaar verkocht werd voor NLG 21.998,-.
Het aantal wat er verkocht is van deze GTR en weet ik niet precies,
wel dat de kentekens de letters hadden MJ_??-LG en MJ-??-LH.
In 1990 komt de ZG1000-A5
- De kleuren. idem A4
In 1991 komt de ZG1000-A6
- De kleuren.
In 1992 komt de ZG1000-A7
- De kleuren.
In 1993 komt de ZG1000-A8
- De kleuren.
- De Europese GTR krijgt nu standaard carburateur verwarming.
In 1994 komt de ZG1000-A9.
Kawasaki schreef:
De 1000GTR die alweer acht jaar, bijna ongewijzigd is gevoerd met zijn radiaal banden, lucht ondersteunde vering, onderhoud’s arme cardan, ruim bemeten stroomlijn en ruime kofferset.
Maar de tijd is gekomen voor de eerste grote Up-to-date van de 1000GTR
Wat er veranderd / vernieuwd / verbeterd is aan de GTR.
- Een nieuwe voorvork
- Set wielen.
- Voorband.
- Voor remmen.
- Getrapt zadel.
- Cockpit.
- Handgrepen.
- Two Tone kleur schema.
- Binnen kuip met twee afsluitbare vakjes.
De aluminium wielen zijn vernieuwd en nu vijf spaaks geworden het voor wiel is nu uitgevoerd in 3" breed zodat er een 120/70 18V klasse tubles band om kan worden gelegd. Achter is de 150/80-16 gebleven.
De remmen zijn ook verbeterd zo zijn er voor twee semi zwevende 300 mm. schijven geplaatst met twee dubbele zuiger tangen.
Achter is de oude 280 mm. schijf met enkele zuiger tang gebleven. De nieuwe wielen en schijven zitten in een nieuwe zwaarder uitgevoerde conventionele 41 mm. Kayaba voorvork, deze heeft geen lucht ondersteuning meer maar wel makkelijk in te stellen veervoorspanning die via stelbouten bovenop de vorkpoten snel aan te passen zijn. Voor comfortabel rijden de voorspanning laag en voor sportief rijgedrag de voorspanning hoog. De Kayaba achterdemper bleef met voorspanning en lucht ondersteunt
Het brede zadel is nu meer getrapt uitgevoerd en met een goed ogend en zittende kunststof hoes gemaakt. Deze sluit mooi aan op de grote 28,5 liter tank.
De binnen kuipdelen zijn verbeterd en er zijn nu twee afsluitbare kastjes in de zijpanelen. De tellerpartij is totaal vernieuwd Het klokje wat op het oude model niet echt geïntegreerd was heeft nu een pasende plaats gekregen verder bestaat de tellerpartij nu uit vier klokken, een klein klokje voor de benzine meter een klein klokje voor de temperatuur meter een groter klok voor de toeren teller en een grote voor de snelheidsmeter, deze bevat ook een kilometerteller en een trip meter, als extra heeft ook de toerenteller een tripmeter.
De koffers zijn goed en zijn niet gewijzigd.
In 1995 komt de ZG1000-A10.
- Ongewijzigd.
In 1996 komt de ZG1000-A11.
- Ongewijzigd.
In 1997 komt de ZG1000-A12.
- De kleurstelling.
- Verchroomde moerdoppen aan het cardan eind.
In 1998 komt de ZG1000-A13.
- Ongewijzigd.
In 1999 komt de ZG1000-A14.
- De kleurstelling.
- Voorvork binnenpoot bescherm plaatjes/hoesje.
In 2000 komt de ZG1000-A15.
- Ongewijzigd.
In 2001 komt de ZG1000-A16.
- Ongewijzigd.
In 2002 komt de ZG1000-A17.
- De kleurstelling.
In 2003 komt de ZG1000-A18.
- De kleurstelling.
In 2004 komt de ZG1000-A19.
- De kleurstelling.
Diverse US kleur stelingen.
Belangstelling voor de GTR!!! (uit Cycle World vol. 19 no2. 1986)
Zowel de Engelse prins (links) als meester Pieter van Vollenhoven toonden jaren geleden al belangstelling voor de 1000GTR. (Links naar Pieter, Toon van der Vliet en rechts mevrouw van der Weijden van de vroegere Kawasaki importeur Kawim |
Speciale uitvoering De exclusief Kawasaki dealer Horeon uit zwanenburg had in 1992 of 93 voor de motor RAI een speciale GTR in politie uitvoering gemaakt.
Hoeveel er van besteld zijn is mijn niet bekend.
Zo heeft er ook, ik dacht in 1990 een 1000GTR gestaan met een ABS systeem gemonteerd.
De prijs was toen aanzienlijk en de animo was zeer laag.
Tot zover.