Special Harris Kawa.

Halverwege de jaren “80 heb ik echte special gebouwd en laten keuren.

Het was een Bakker Kawasaki 600. Deze motor heb ik in diverse vormen en stadia ruim 25 jaar in bezit gehad.

HARRIS-5

 

 

HARRIS-4

 

Nadat deze klaar was las ik in het Engelse motor blad Performance Bikes dat er een meeting was in  het plaatsje Rugby voor “Special Frames” en dat er op het nabij gelegen vliegveld een test baan zou worden opgezet om eens te kijken of deze Specials werkelijk ook zo goed zouden presteren.

 

Heb mij dan ook gelijk ingeschreven.

Met de boot naar Engeland en gekampeerd op het rugbyveld in het gelijk namige plaatsje.
We waren die vrijdag wat vroeg, dus we hadden alle tijd om een goed en strategisch plaatsje voor de tenten te zoeken.

Vrijdag avond stond het vol met Harris, Spondon en Rickman motoren. De een nog mooier dan de ander. Iets wat we in Nederland duidelijk niet voor elkaar kunnen krijgen vanwege de strakke wettelijke bepalingen voor motoren.

We waren niet de enige Nederlanders, bleek na een dag rondstruinen en praten onder het genot van een glas bier, en dat ging door tot in de late uurtjes.

Die zaterdag werd er het een en ander georganiseerd op Bruntingthorp, door Performance Bikes. Het was heelijk chaotisch, er was een sprint strip en een slalom parcours en een foto shoot van iedere motor afzonderlijk voor de laatste pagina van het blad.

Daar werd ik voorgesteld aan de voorzitter van de Harris Owner’s Club uit Londen.

En tot op de dag van vandaag zijn we nog goede vrienden en zoeken we elkaar regelmatig op.

Daar begon het idee vorm aan te nemen om een Harris te bouwen.

Op de terugweg zijn we dan ook langs “Harris” gegaan om een kijkje te nemen in de keuken van de frame bouwer. Nou was Lester Harris ook de meeting geweest en herkende de Bakker, wat weer toegang verschafte tot de hal met de race motoren bouw.

Je begrijpt het enthousiasme steeg met de minuut.

HARRIS-1

Terug in Nederland alles op een rijtje gezet, er moest een donor fiets komen, en dat moest een Kawa zijn, (eens een Kawa altijd een Kawa), maar omdat ik heel veel Z650 spullen had moest het iets zijn op die basis.

( De Bakker had een Horeon twin spark Z650 blok met GPz 600 versnellingsbak en was opgeboord naar 780cc. Een setje smooth boors voor de ademhaling. )

Ik kwam in die tijd veel bij Gerrit van Dijk over de vloer en die sponsorde een jongen uit Leimuiden.
Die reed op een Harris F II met een GPz 550 blokje in de toenmalige sport 600 klasse. Op een onfortuinlijke dag wist deze jongen op het Circuit van Zandvoort met motor en al over de vangrail te springen, tijdens de race.

HARRIS-3

Kortom best wel wat schade aan het polyester en wat blokdelen.

De schrik zat er goed in, en de race overal werd aan de wilgen gehangen.

Ik heb die kans aangegrepen om het frame met tank en zit te kopen.

Ik was in die tijd nog zeevarend, en ben kort na de aankoop weer voor een paar maanden vertrokken, neemt niet weg dat je mooi op je gemak alles kan voorbereiden.

Eenmaal weer op Nederlandse bodem eens met Gerrit van Dijk wezen praten.

Blijkt dat de schets platen van de GPz 550 identiek waren aan die van een GPz 600.
De blok afmeting is ook gelijk en de keuze niet moeilijk meer.

Ik reed die avond met een GPz660 blok en draadboom naar huis.

HARRIS-6

De Black and Decker Work Mate had precies de juiste afmetingen om het wiegframe op te zetten en daar heeft hij een jaar gestaan in de gestage opbouw.

Ik moet zeggen, het bouwen is het leukste, pasmaken van allerlei aluminium delen, van het maken van voetsteunen tot de kroonplaten van de vork.

Harry, zoals hij langzamerhand ging heten, heeft diverse kleuren schema’s gehad voordat hij in het PTT groen door het leven ging.

Tijdens het eerste jaar op de weg zijn er een hoop dingen veranderd. Zo is de Forcella voorvork vervangen door een aangepaste standaard GPz vork.

Er is een GPz 1100B II kuipje op gezet om het comfort op de lange stukken te verbeteren.

HARRIS-7

Het standaard Harris zitje werd vervangen door een replica van een Duc 888, want nu paste er ook een tentje achterop.

Het 600 blokje heeft ook wat aanpassingen ondergaan in de loop der tijd, zo zijn er Yoshimura stage 3 nokken assen getest met flat slides carburateurs, op het circuit heel leuk, gaat als de brandweer, maar op straat geen succes.

Kortom alles weer terug gebouwd en wat bleef waren de verzwaarde koppeling en klepveren, en titanium klepschotels.

Helaas overleed het blok een jaar later na een breuk van de olie koeler.

Er kwam een standaard GPX blok in te hangen met een carburateur kitje en K&N filters.

Zo is hij eigelijk tot het eind bij mij zo gebleven.

HARRIS-2

Door omstandigheden zijn beide Specials een tijdje opgeborgen geweest tot Mario van Motorport Uithoorn langs kwam om te vragen of hij een Demo 3 uurs race in Aalsmeer op de Harris mocht rijden.
( voor motoren ouder dan 25 jaar )

Na wat tekst en uitleg is de Harris opgehaald en aan een grondige inspectie onderworpen en race klaar gemaakt.

De Race was een groot succes, ik was er zelf niet bij, moest werken in het buitenland maar werd op de hoogte gehouden door de fans met sms-jes.

Er verschenen meer races op de kalender en ook die werden gereden, tot het mis ging en de motor in de sloot belandde.

Schade viel mee en was na wat schoonmaak werk zo weer op de rit.

De berijder had wat meer moeite om te herstellen maar ook hij is uiteindelijk weer volledig hersteld.

We zijn toen tot de slotsom gekomen dat ze beide motoren maar moesten overnemen en race klaar maken voor het volgende seizoen.

Mario en zoon Jaivy zijn vervolgens op de Bakker gaan rijden na wat grondige aanpassingen en de Harris is toen onder race beheer van Jaap Eikelenboom gekomen.

De Harris heeft constant alle Demo’s gereden en na volle tevredenheid met een paar leuke podium plaatsen…..

(No. 77 = de Harris Kawasaki en No. 78 is de  Bakker Kawasaki

No. 78 Bakker Kawasaki  details:

HARRIS-5

Kawasaki merkclub Nederland.

logo kawasakimerkclub-2015

2018  Kawasaki Merkclub Nederland   globbers joomla templates