Kawasaki  Piper  Special 
piper-3piper-2

Het was van1973 tot 76 dat ik in de ban was van de Honda CB750.

In 1973 voor het eerst naar de 24uurs van Le Mans, hier zag ik voor het eerst een Jap Auto, Honda.

Zoiets heb ik ook gecreëerd en in 1974 tot 1974 in mijn bezit gehad.

 

In 1977 een Motoplast frame gekocht bij Rene Cortie, de Cortie brother hadden in die tijd prachtige frames plus tank plus zit zoals onder andere ook Martin frames.

Een Kawa blok in het Motoplast frame was in die tijd een prachtige combinatie, maar in Engeland was er bij de gebroeders Piper injectie te koop voor de Kawa, dus wij dat opgehaald.

piper-1

Half mechanisch en half elektronisch, het zag er geweldig uit “maar” we kregen het niet echt goed aan het lopen, dus maar weer weggedaan.

Zij hadden ook wat frames gebouwd, 5 voor Suzuki en twee voor Kawasaki, het zag er prima uit met de aluminium tank.

In 1999 kocht in zo’n frame van iemand uit Tilburg en deze heb ik dus opgebouwd als en Godier Genoud Racer.

Dit nam wel wat tijd in beslag inverband met het bemachtigen van de juiste wielen, vork, kuip en diverse andere delen.

Ook het blok vergde veel tijd, om hem echt sneller te maken, over het geld moet men niet denken, altijd te kort, of te weinig. Maar het is allemaal gelukt met de nodige onderdelen zoals, nokkenassen, grotere kleppen, krukas bewerkt, close bak en race carburateurs.

De achtervork van het frame was wel erg licht uitgevoerd, dus daar kwam een ZX10 achtervork voor in de plaats.

Ik heb aluminium clamps laten maken, zodat de wielbasis 4 cm korter werd met toch een langere achtervork.

De wielbasis is nu 144 cm.

piper-5

De Piper weegt nog geen 200 kilo en met 128 B.H.P. gaat hij wel snel genoeg om b.v.b. een ZZ-R1100 voorbij te gaan, en dat is best snel hoor.

Lockheed remtangen brengen het geheel weer tot stoppen, lichtere exemplaren met Titanium bouten en magnesium Zuigers.

Aangezien er nog al wat 3 uurs races zijn hebben wij in 2012 meegedaan aan de 3 uurs van Oss.

piper-8

 

piper-7

Dit was een geweldig evenement, met oldschool motoren tot 1985.

We waren met twee teams, Gebroeders Hammers uit Steenwijk hebben een Janton Kawasaki ook met Lockheed’s . Deze remmen waren binnen anderhalf uur ontdaan van hun frictie materiaal, dus ijzer op ijzer bij allebei de Kawas.

Dit komt allen in Oss voor vanwege de vele haakse bochten en de te zachte remblokken.
We hadden geen zachte remblokken meer dus,

piper-6

 

piper-9

2012 , acht september was er weer een demo in Aalsmeer, dus wij er weer heen, ook dit was weer een prachtig evenement.

Helaas had iemand z’n blok opgeblazen zodat er nogal wat olie op de baan lag.

piper-12

 

piper-13

 

Na de herstart nam ik het stuur over van mijn zoon, de schemering was gevallen dus licht aan.

Helaas lag er op een  spoor nog wat olie en juist hier remde ik zodat ik weer eens heerlijk op m’n plaat ging.
Voor mijn einde race, maar dankzij de monteurs Marcel en Arie kon na enig oplap werk de race weer hervat worden.

Bart reed de race alsnog uit en ondanks de val was het evenement geweldig geslaagd.

Het ongemak aan de schouders kon hier de pret niet bederven; euforie alom

Nu staat de Piper weer gereed, maar niet meer voor mijzelf, maar voor de liefhebber.


En een Piper is een Doedelzak speler waar ik ook graag naar luister.

piper-14


Bij de Centennial dagen op Spa Francorchamps sprak ik met een man uit Wales die vertelde mij dus dat hij de enige was met een Pipers Kawa, er waren er twee gemaakt voor Kawasaki en een van hen had hij, de man uit Wales.

De andere staat “mooi” te zijn bij de Gebroeders Hammers
www.hammermotorsport.nl
 
Zolang het duurt.

A. P. K…...

 

piper-15

 

piper-16

 

Na schrift van de Redactie

Na wat aanvullend speurwerk blijkt dat de firma Pipers nog steeds bestaat, na wat zoekwerk op het internet kreeg ik pipercams.co.uk.

Frames verkopen ze niet meer, wel nokkenassen en toebehoren.  

Het Frame Welke boven beschreven is, kon in 1978 gekocht worden voor 235 pond welke toen keer fl 4,50 op 1057,50 gulden uitkwam (voor het kale frame).

Veder kon je bij Piper de voorvork, achterbrug, tankzit, uitlaat, remmerij, kuipen  en zelfs wielen kopen. En dan in verschillende uitvoeringen.
Voor het blok zelf waren verschillende typen nokken assen aanwezig.

De Piper importeur in 1978 voor Nederland was Bruinsma waar  H. Vink de Piper onderdelen verkocht en ook gebruikte voor zijn dragracer. 

Kawasaki merkclub Nederland.

logo kawasakimerkclub-2015

2018  Kawasaki Merkclub Nederland   globbers joomla templates