Zed 1200 Superbike
zed special213

 

 

 

 

 

 

 

 

Even voorstellen mijn naam is Harm en alweer bijna 50 jaren jong.

Mijn motor carrière begon al op jonge leeftijd en dan vooral met verschillende crossers.

De eerste wegmotor werd op mijn eenentwintigste jaar aangeschaft, moeder was er niet gelukkig mee, maar samen met vader wezen kijken en daarna was ik voor 1100 gulden eigenaar van een Honda 550 Four.

Hier het voor de oudere rijders bekende blauwe L plaatje op gemonteerd en rijden maar. Het rijbewijs werd vlot gehaald en nu kon in verder weg.

Na wat spuitwerk, ben ik in kontact gekomen met Arie (van de Pauw Kraan)

En is het verbouwen begonnen, de Honda werd aangepast aan mijn wensen.

Maar omdat de Honda toch wat miste en dan vooral pk's werd er een Suzuki GS750 aangeschaft.

Deze liep al beter. Maar in 1988 had Arie een Z1 900 staan, geen gewone maar een die al opgeboord was nar 1200cc, Magnesium wielen en nog meer verbeteringen. Dus die maar gekocht, hij had in 1988 trouwens al de zelfde kleurstelling al nu.

We hebben de jaren erna vele kilometers probleemloos gereden.

Daarna volgde de eerste revisie, een nieuw opgeboord cilinderblok van 1100cc met nieuwe Wisecos er in. Ook is toen een nieuwe aangepaste cilinderkop geplaatst, de oude was wat minder geworden in de jaren.Het benzine mengsel werd verzorgd door vier 33mm smootbore race carburateurs.

We hebben hierna weer probleemloos gereden.

Ik heb met deze Zed verschillende jaren op Drachten sprint wedstrijden gereden mijn snelste tijd was 10.90 op de 400 meter.

Ook in 1997 in de Nederlandse uitvoering van Streedfighter gestaan.

Ik weet nog goed, in dat jaar was er een streedfigtershow bij Andy Hall in Almere, klopt er een Engelsman, ook weer een kennis van Arie, op mijn schouder met de vraag of hij mijn Zed in het blad mocht zetten.        

Is hij later bij mijn thuis geweest voor het verhaal en fotos.

Mijn gemiddelde aangereden km per jaar is rond de 11.000.

Ik bezoek meerdere Zed treffens per jaar en mag nog steeds graag een rondje rijden.

Ben nu bezig met een nieuw blok op te bouwen.

De basis is een Z1000a blok, met krukas van een Z1000-ST, die zijn net als van de MKII de betere.

Ook gebruik ik de Dynamo en de koppeling van de ST, verder bouw ik hem op met Z1000A onderdelen. Ook aangepast natuurlijk.

Verdere plannen zijn:

6 inch brede achterwiel met z'n 190 of 200 brede achterband.

Tot zover.

 

 

Kawasaki merkclub Nederland.

logo kawasakimerkclub-2015

2018  Kawasaki Merkclub Nederland   globbers joomla templates